הלנה גת, אוֹמנית ופסלת, מציגה תמונות בתערוכה קבוצתית בתאטרון גבעתיים. התערוכה נפתחה היום, ב־31 במאי, ולרגל האירוע קיים עימה אלי אשד, עורך “יקום תרבות”, ריאיון על יצירתה

הלנה גת מציגה בתערוכה שתי תמונות שמן שפורסמו לראשונה כאיורים בספר ילדים ‘מושיקו הלך לטייל’. הספר הוא של פרופסור כורי דניאל, ויצא לאור בשנת 2015 בחיפה. שתי תמונות אלו הן רק חלק מגוף גדול מאוד של ציורים ופסלים שלה, מהם על נושאים מיתיים מהם על יחסי גברים ונשים.

אלי אשד, עורך “יקום תרבות”, פגש אותה לשיחה והינה היא לפניכם:

אלי: מתי התחלת לצייר?

הלנה: זה כנראה אצלי בגנים. סבה של אמא שלי היה צייר ברוסיה בסוף המאה 19. הוא צייר איקונות בכנסיות, ציורים של ישו והקדושים הרוסיים. אני זוכרת מילדות שלי סיפורים עליו. תמיד במשפחה אמרו לי שכישרון לציור שיש לי – קיבלתי ממנו ואני חייבת לפתח אותו כמו יהלום. אומנם ההורים שלי לא היו אנשי אוֹמנות. אימי הייתה מהנדסת ואבי היה שופט, אבל הם זיהו מייד את הכישרון שלי.

גדלתי בצעירותי בקזחסטן, ומילדות אהבתי מאוד לצייר וסיימתי שם בית ספר לאומנות בגיל שמונה־עשרה. עבדתי במועדונים שונים בתור ציירת של כרזות ופוסטרים לפני שלמדתי הנדסה בקייב באוקראינה. במקביל לעבודה כמהנדסת המשכתי לעסוק באמנות.

לבסוף עליתי לישראל ב־1996. נופי הארץ הקרינו עליי אנרגיה תנכית שמאוד השפיעה עליי. השתתפתי בתערוכות: בפריס פעמיים, במינכן, במוסקבה ובבולגריה.

אלי: מאיזה אומנים הושפעת?

הלנה: קודם כול כאמור מאותו סבא רבא שלי, וזה מתבטא בבחירת האלמנטים הדתיים בציורים שלי. אני מניחה שהוא לא היה מתלהב מנושאי הציורים אבל ההשראה מאיקונות שלו היא בהחלט שם, גם אם זה מהכיוון המיוחד שלי.

‘ברית מילה’. ציור מאת הלנה גת

השפעה נוספת היא מהצייר היווני אל גרקו. אני מאוד אוהבת את הדמויות של המלאכים והקדושים הרזים והסגפניים שלו. משום מה הם מדברים אליי. תמצא את ההשראה שלו בתמונות שלי. אני מניחה שאם הוא היה קם לתחייה ורואה את התמונות שלי הוא היה נדהם ואולי מזדעזע ממה שעשיתי מהם אבל זה שם.

‘אדם וחווה’. ציור מאת הלנה גת

בפיסול קנובה וכמובן, רודן. כל אותם דמויות אנושיות אדירות גדולות מהחיים – תמצא אותן גם אצלי. אצלי הכול לא בהכרח ריאליסטי כפי שהדברים הם באמת אלא יותר כפי שהם צריכים להיות.

טיילתי הרבה באירופה ואמריקה, ובכל עיר – קודם כול ביקרתי במוזיאונים לאומנות. זה השפיע מאוד על בניית הסגנון המיוחד והייחודי שלי באומנות.

אלי: יש שוני בין הציורים שציירת בחו”ל – ברוסיה ובקזחסטן – ובין אלה שאת מציירת בישראל?

הלנה: כמובן, יש הבדל גדול בין ציורים שלי לפני העלייה לישראל. שם הייתי צריכה לצייר לפי הזמנות ודרישות. במועדונים ברוסיה למשל הייתי צריכה כל שבוע לצייר משהו שקשור לסרט שיהיה בשבת־ראשון הבא בתור כרזת פרסום. זה שונה מחופש מוחלט לציור שיש לי כאן בארץ. כאן אני מציירת רק מה שאני רוצה ויש לזה יתרונות גדולים אבל גם יש לזה חסרונות מסוימים.

אלי: אז איזה ציורים את אוהבת לצייר?

הלנה: הציורים שלי עוסקים בגוף האדם, במשמעויות שלו, ביופי שלו, בזוגיות וכן באירוטיקה. אני אוהבת לצייר ציורים תנכיים וכמו תנכיים ודתיים כי התנ”ך, כמו שאני מבינה אותו לפחות, מתאר דמויות גדולות מהחיים. אנשים שהם גדולים יותר, חזקים יותר, טובים יותר וגם רעים יותר מהמציאות היום יומית שלנו, אז אני אוהבת לתאר אותם גם אם, ובמיוחד אם, הם פורצים מוסכמות חברתיות ודתיות.

‘לאה לאחר שבע שנים בבית לבן הארמי’. ציור מאת הלנה גת על פי ספר בראשית

‘חלום’. ציור מאת הלנה גת

למשל בציור הזה על תמר אשת ער המתחפשת לזונה כדי לפתות את יהודה ובכך מביאה ללידת דוד המלך המשיח לאחר כמה דורות.

‘תמר אשת ער בבגדי פרוצה עם סימן מלכות’. ציור של הלנה גת

יש גם נושא אחר שמעסיק אותי ולכאורה חסר כל קשר, אבל הוא באמת קשור: אני אוהבת לצייר ציורים מחיי הלילה. זהו לדעתי החלק הקסום של היום, החלק שבו המציאות הופכת לאפלולית ומשתנה. החלומות והאשליות שולטות, האורות עמומים וכל אחד נראה יפה וצעיר. הנשים חטובות ונחשקות, הגברים רבי און ומושלמים. האנרגייה מדליקה את היצר והיצר מצית את החיוניות והפראות שבנו. הלילה משחרר את הדרור ואנו חובשים וגם פושטים מסכות, והשמחה נמהלת בחגיגה אחת גדולה של החיים.

אלי: והציורים שלך בתערוכה בגבעתיים הם כאלה?

הלנה: בכלל לא. אלו הם איורים לספר הילדים ‘מושיקו הלך לטייל’ של פרופסור כורי דניאל, שיצא לאור ב־2015 בחיפה.

זהו סיפור על ילד שמטייל עם סבו בג’ונגל, פוגש כל מיני חיות, מטייל עם אנשים מוזרים ונתקל במצבים מוזרים. בעצם זה מקביל למה שאני עושה בציורים שלי למבוגרים כי גם שם אני מתארת את העולם הלילי, הלא מציאותי, גם אם מנקודת מבט של בוגר ולא של ילד.

הלנה גת

ליצירת קשר 054 469 0088

elenagat@zahav.net.il

האתר של הלנה גת

הלנה גת בפייסבוק

בן בורח עם אביו מבית המקדש הנשרף.
ציור מאת הלנה גת.

2 תגובות

  1. מכירים את העבודות של הלנה, יוצרת ואמנית מוכשרת, פורצת דרך ומעניינת בעבודותיה המיוחדות.
    אמנית מגוונת ולא שגרתית “פצצת” כשרון.

  2. עבודות מאד מיוחדות. מעניין מאד להתרשם מממקורות ההשראה וההשפעתם על ציוריה של הלנה. אכן, מרתק, מגוון ויפה מאד. בהצלחה רבה

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

תשע עשרה − שש עשרה =